Auto Bild Suomi -ostotutkimus 2017

Kauppoja tehtiin, mutta ostajan tarpeita kartoitettiin vähemmän

Myyjät kysyivät asiakkaiden toiveita uudelle autolle vähemmän kuin koskaan aikaisemmin, ilmenee 21.9. julkistetusta autonostoa ruotivasta Palvelu 1 -tutkimuksesta. Kauppoja kuitenkin ehdotettiin viimevuotista aktiivisemmin. Kauppojen päättämisessä saatiinkin tutkimushistorian paras tulos.

Auto Bild Suomi on teettänyt autokaupan palvelu- ja myyntiprosessien laatua arvioivaa Palvelu 1 -tutkimusta jo vuodesta 2005. Auto Bild Suomi on Fokus Media Finlandin kustantama autolehti.

Kaiken kaikkiaan vuoden 2017 tutkimuksen kokonaisarvosana parani hieman viime vuodesta.

"Kokonaisuutena on hienoa nähdä, että tutkimus on osaltaan ollut nostamassa autokaupan palvelutasoa Suomessa. Etenkin kärkimerkkien kohdalla on nyt päästy pysyvästi hyvälle tekemisen tasolle, minkä Volvon jo kolmas voitto 13-vuotisen tutkimushistorian aikana kertoo", sanoo Auto Bild Suomen päätoimittaja Jarmo Markkanen.

Tutkimuksen ykkösmerkiksi ylsi Volvo. Sen jälleenmyyjät saivat parhaan arvosanan asiakkaiden vastaanotosta, tarpeiden kartoituksesta, tarjouksen tekemisestä ja kaupan päättämisestä.

"Olemme kouluttaneet myyntiverkostoamme vuosia ja olemme myös perehtyneet aiempien tutkimustulosten kehityskohtiin”, taustoittaa Volvo Car Finlandin toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt hyvää sijoitusta. ”Lisäksi tarvitaan annos nöyrää palveluasennetta.”

Suurin nousija oli Mercedes-Benz, joka nousi viime vuoden jaetulta viimeiseltä sijalta kakkossijalle. Suurin yllättäjä puolestaan oli BMW, jonka tulos romahti vuoden 2016 ykkössijasta kymmenenteen sijaan tänä vuonna.

Vuosittain tehtävä Palvelu 1 -tutkimus selvittää Suomen autokaupan palvelua asiakaskokemuksen kautta. Tutkimusmenetelmässä käytetään suoria havaintoja siitä, mitä asiakas näkee ja kokee mennessään liikkeeseen ostamaan autoa. Tänä vuonna asiakkaina oli 247 henkilöä, joista 55 % miehiä ja 45 % naisia. Tutkimuksessa arvioidaan liikkeiden siisteyttä ja selkeyttä, sähköistä palvelua ja asiakaspalvelua sekä kirjataan asiakkaan kokema kokonaisvaikutelma. Tutkimuskohteena oli 13 automerkin jälleenmyyjää sekä neljä suurinta käytettyjen autojen myyntiketjua.

 

Lisätietoja:

Päätoimittaja Jarmo Markkanen, Auto Bild Suomi

+358 400 454 961

jarmo.markkanen@fokusmedia.fi