Intohimoinen ote lehden tekemiseen

Case: Holiday Club

Etsiessään asiakaslehdelleen tekijää Holiday Club tutustui neljään alan toimijaan. Fokus Media Sisu erottui joukosta ammattitaidollaan, kaupallisella osaamisellaan ja ennen kaikkea intohimoisen journalistisen asenteensa ansiosta.

Vapaalla-lehti haluaa kotimaan matkailun johtavaksi toimijaksi sen sijaan, että tyytyisi olemaan vain Holiday Clubin yrityskuvaa kiillottava asiakaslehti. Lehdessä kerrotaan Holiday Clubin kohteiden ohella lomailuun liittyvistä ilmiöistä ihmisten ja asioiden kautta.

Markkinointiviestintäpäällikkö Hannele Berglundin mielestä lehden tekemisessä hauskinta on soittaa mahdollisia haastateltavia läpi ja kuunnella heidän lomatarinoitaan. Holiday Club ulkoisti asiakaslehtensä tekemisen pari vuotta sitten. Berglundin tehtäväksi jäi sopivien haastateltavien etsiminen osakkaiden ja omistajien joukosta.

– Lomat ovat onnellista aikaa, jolloin irtaudutaan arjesta. On ollut kiva sukeltaa ihmisten omiin tarinoihin.

Hyvä lehti ei ole kananlento vaan jatkumo

Holiday Club halusi konseptoida ja uudistaa asiakaslehtensä keväällä 2017 ja etsi tarjousten kautta ammattitaitoista yhteistyökumppania. Fokus Media erottui jo kilpailutusvaiheessa edukseen.

– Fokus Median tiimin intohimoinen suhtautuminen lehden tekemiseen teki minuun vaikutuksen. Innostus näkyi jo ensimmäisessä konseptiehdotuksessa ja se on säilynyt matkan varrella. Ensimmäinen numero ei jäänyt kananlennoksi, vaan tiimin hyvät ideat kantavat edelleen. Tiimi on jalostanut ja kirkastanut meidän ajatuksiamme lehdestä.

Uudistuneen lehden nimeksi tuli Vapaalla. Berglundin mielestä lehti on onnistunut jo loistavasti tavoitteissaan.

– Lehti paranee koko ajan. Mihin vielä yllämmekään! Lisäarvoa tuo sujuva yhteistyö lehden tekijätiimin kanssa.

Joustavaa ja ammattimaista mediamyyntiä

Mainokset huomioitiin lehteä konseptoitaessa. Fokus Median mediamyynti ja Holiday Clubin oma tiimi huolehtivat yhdessä myynnistä. Joustava ja ammattimainen suhtautuminen lehden kaupalliseen puoleen teki Berglundiin vaikutuksen jo alkumetreillä.

– Se ei ole itsestään selvää, eikä tavanomaista. Toive mediamyyntiin osallistumisesta oli meidän ja Fokus Media otti siitä loistavasti kopin.

Lehteä tehdään asiakkaita, ei yritystä varten

Vapaalla ilmestyy kahdesti vuodessa. Painos on 70 000. Lehti postitetaan 52 000 kotitalouteen ja lisäksi sitä jaetaan Holiday Clubin 33 lomakohteessa. Lehden digiversio on luettavissa Holiday Clubin nettisivuilla. 

Hannele Berglundin suosikki on lehden Kurkistus lomakotiin -juttusarja. Sarjassa vieraillaan erilaisissa lomakodeissa ja jutellaan lomaunelmista.

Lehden sisällön tuottaminen on arvokasta. Siksi Berglund toivoo, että sisältöä voidaan jakaa tulevaisuudessa nykyistä paremmin.

– Emme tee lehteä itsellemme vaan asiakkaitamme varten. Kotimaiseen lomailuun keskittyvä lehti on tärkeä mutkatonta lomailua arvostaville avainasiakkaillemme, ja haluamme tarjota heille hyvää luettavaa. Tässä olemme onnistuneet. Vapaalla pääsi finaalipaikalle New Yorkissa järjestetyssä verkko- ja printtimedioille suunnatussa Eddie & Ozzie -kilpailussa, jossa oli yli 2 000 osallistujaa.

Teksti Tiina Komi

Hannele Berglund

Haastattelimme juttuun Holiday Clubin Markkinointiviestintäpäällikkö Hannele Berglundia. Teemme yhteistyössä Vapaalla-printtilehteä sekä digilehteä.