Tuottaja on välittäjä

Sisublogi

”Noh! Sitä on vähän vaikea selittää helposti!” huudahdan usein, kun minulta kysytään, mitä tuottaja tekee.

Asian selittäminen on harmittavan hankalaa, vaikka kyllähän jokaisen pitäisi pystyä kertomaan yksinkertaisesti mitä tekee työkseen. Varsinkin minun – sisällöntuotannon ammattilaisen.

Aloitin tuottajana reilu kymmenen vuotta sitten. Työkokemukseni siihen asti liittyi tiedottamiseen. Olin toiminut niin ministeriöissä kuin pörssinoteeratuissa yrityksissä viestintätehtävissä. Untuvikkotuottajana työsarkaani olivat monikieliset henkilöstölehdet, ja asiakkaani edustivat suuria suomalaisia pörssiyhtiöitä. Uusi esimieheni kiteytti toimenkuvani nasevasti: tuottaja tilaa ja editoi jutut. Kuulostipa yksinkertaiselta! Kävin toimeen. Hyvin pian sain huomata, että taitava tuottaja kyllä tekee paljon enemmän kuin vain juttujen tilaamisen ja editoinnin. Mitä kaikkea ammattitaitoinen tuottaja sitten oikein tekeekään?

Tavanomaisessa selityksessäni olen usein tyytynyt sanomaan, että minä teen asiakaslehtiä, vaikka olemme jo pitkään tuottaneet sisältöä valtaosin asiakkaidemme digijulkaisuihin. Perusideana on, että haluttu kohderyhmä tavoitetaan juuri siinä kanavassa, missä se viettää aikaansa – on se perinteinen printti, vilkas verkko tai sosiaalinen media.

Tuottaja on rakentaja. Erilaisia sisältöjä tuottaessaan hän rakentaa suhteen toisaalta asiakkaisiin ja heidän sidosryhmiinsä sekä toisaalta tekijöihin eli avustajiin – niin kirjoittajiin kuin valokuvaajiinkin. Näitä suhteita tuottaja vaalii ja ravitsee. Kun tuottaja tilaa freelance-toimittajalta, -kuvaajalta ja -kuvittajalta artikkelin, kuvat, videon, infograafin tai piirroskuvituksen, hän muistuttaa ohjeistuksessaan perustietojen ohella myös juuri tämän asiakkuuden erityistarpeista ja mahdollisista reunaehdoista.

Tuottamisen tavoitteena on vakioida ulkoiset muuttujat siten, että aina voitaisiin saavuttaa paras ja mahdollisimman toimiva lopputulos. Se voi olla uutinen, asiantuntija-artikkeli, tietoiskuvideo tai edellä mainittuihin liittyvä somepostaus. Sellainen, joka kiinnostaa ja koukuttaa kohderyhmänsä edustajia.

Tuottaja on laadunvalvoja. Tämä elementti näkyy lähinnä alituisena ”kaikkeen” puuttumisena: tuottaja kysyy toimittajalta, onko haastattelu päästy tekemään aikataulussa ja onko se sujunut hedelmällisesti, saadaanko juttu toimitukseen ajoissa eli pitääkö joskus tiukkakin aikataulu? Työpariltaan graafikolta tuottaja utelee, onko kuvaaja saanut kuvattavan kiinni, järjestyikö kuvausaika vaivatta ja yhdessä aprikoidaan minkälaisia kuvia keikalta voisi odottaa. Joskus jännittää.

Tuottaja on viestikapulan viejä. Hän kommunikoi eteenpäin erinäisiä toiveita asiakkaalta toimittajalle sekä kuvaajalle ja paluupostissa välittää asiakkaalle terveisiä juttukeikan sujumisesta. Tuottaja välittää – joka päivä.

Tuottajalla on lähes näkymätön rooli, jota ilman valtaosa inspiroivista ja innostavista jutuista ei näkisi päivänvaloa lainkaan. Tuottaja on sisällöntuotannon kuminauha ja tarvittaessa sen pikaliima.

Arki asiakkaiden sisältöjen ja osaavan tiimini kanssa on ilman muuta ollut parasta työtä, mitä olen tehnyt. Tuottaminen tuo omiin työpäiviini sisällöksi isosti iloa ja useimmiten myös oivallisia onnistumisia.

Susanna Marklund

Susanna Marklund toimii sisältöpäällikkönä Fokus Media Sisussa. Hän tuottaa Orionin lääkäreille suunnattua Aesculapius-lehteä sekä Orionin hoitajille tarkoitettua Galenos News -lehteä ja koordinoi tämän asiakkuuden päivittäistä sisällöntuotantoa.