Vuoden kuumimmat typografiatrendit

Blogi

Typografiassa on voimaa. Se voi herättää luottamusta, rauhoittaa mieltä tai auttaa erottumaan joukosta. Tässä ovat vuoden 2021 kiinnostavimmat ilmiöt.

Kuohuva 20-luku sekoittaa pakkaa myös typografian saralla. Odotettavissa on sääntöjen rikkomista, ala-asteen geometriaa sekä paluu luontoon. Typografiaa luodaan nyt kuvankäsittelyohjelmistojen lisäksi myös saksien ja pensselien voimin.

Klassinen antiikva päivittyy 

Klassisten antiikva-kirjasintyyppien juuret johtavat jopa viiden vuosisadan taa. Näiden Perinteikkyyttä ja luotettavuutta huokuvien kirjasinten menestyksen salaisuus on yksinkertainen ja elegantti muotokieli. Pitkän ja vahvan historiansa ansiosta ne nähdään klassisina ja luottamusta herättävinä ja varsinkin vaimennettuun väripalettiin yhdistettynä ne luovat mielikuvaa vilpittömyydestä ja aitoudesta. 

Kuva: Cuba Gallery

Vuonna 2021 nostalginen antiikva jatkaa vahvaa kulkuaan, mutta tänä vuonna suunnittelijat pyrkivät kaivamaan esiin asiallisena ja vakavanakin nähdyn kirjaisimen jännittävät puolet. Kaarevat, pyöreät, kirkkaat linjat ja muodot tuovat antiikvoihin hauskuutta ja ystävällisyyttä. 

Kuva: Behance


Lupa vääristää, kieputtaa tai puristaa

Individualismi näkyy kaikkialla, myös muotoilussa. Tänä vuonna tulemme yksilöllisyyden nimissä näkemään enemmän personoituja ja tarkoin valikoituja kirjasinratkaisuja. Enää kirjaimia ei ole kiellettyä venyttää, kieputtaa tai puristaa täysin uuteen uskoon.

Kuva: Behance

Tämä hieman anarkistinen lähestymistapa saattaa joskus uhrata kirjasimen luettavuuden, eikä siksi sovi aivan jokaiseen projektiin. Parhaiten tyyli istuu kokonaisuuteen, joissa typografian rooli on lähinnä visuaalinen tehokeino.

Kuva: Behance


Ohut, kapea vai leveä? Enää ei tarvitse valita vain yhtä

Kuka päätti, että yhden kirjasinperheen alla saa olla vain yhdenmuotoisia leikkauksia? Tähän rajoittavaan ajattelutapaan on tulossa muutos vuonna 2021, kun odotettavissa on vaihtelevien kirjasinten (variable fonts) käytön lisääntyminen. Sen sijaan, että suunnittelijan tarvitsisi valita ohuen, lihavoidun tai kursivoidun leikkauksen väliltä, tuovat vaihtelevat kirjasinperheet tarjolle huomattavasti enemmän vaihtoehtoja.

Kuva: The Brand Identity

Kirjasinten vaihtelu sallii sen, että esimerkiksi yhdessä ainoassa lauseessa voi nähdä samasta kirjaimesta kahta eri versiota, mikä taitavissa käsissä johtaa dynaamisempaan typografiaan.  

Kuva: Cuba Gallery 

Luonto inspiraation lähteenä

Voisi sanoa, että luonto on paras taiteilijamme. Graafinen suunnittelu on viime vuosina siirtynyt kohti orgaanisempaa ja luonnonläheisempää otetta. Yksi korona-ajan ilmiöistä on ollut ihmisten massavaellus luonnon ääreen. Luonnonläheisyys on löytänyt paikkansa myös muotoilun parissa.

Kuva: Studio Feliz 

Typografiassa luonnonläheisyys ilmenee elävinä, ennalta-arvaamattomina muotoina, epäsymmetriana sekä käsintehtyä jäljittelevänä jälkenä. Orgaanisuutta korostaa maltillinen ja maanläheinen väripaletti. Luonnossa mikään ei ole viivasuoraa ja tasaista. Luonnon inspiroimissa töissä välittyy ensisijaisesti kaikki se, mikä on kaunista yrittämättä liikaa.

Kuva: Creative Boom

Geometriset muodot rauhoittavat kaoottista maailmaa

Vastapainona luonnonläheisyydelle nousussa on nyt myös geometristen muotojen ja kulmien käyttö niin graafisessa suunnittelussa kuin typografiassakin. Kaoottisessa maailmassa järjestys ja selkeät rakenteet ovat kaivattuja, ja muotoilun maailmassa tämä ilmenee suorien kulmien ja tasapainoisten rakenteiden yleistymisenä. 

Kuva: Notefolio

Typografian saralla paluu perusmuotojen ääreen tarjoaa graafikoille myös kiinnostavan haasteen; kuinka luoda yksinkertaisista aineksista mielenkiintoisia kokonaisuuksia? Jotkut ovat tarttuneet jopa paperiin ja saksiin, luoden värikkäitä kolmiulotteisia teoksia. On kiinnostavaa nähdä, mihin tämä trendi kehittyy.

Kuva: The Design Nest

 

Kaipaatko asiakaslehdellesi uutta ilmettä? Ota yhteyttä niin jutellaan lisää!

Sesilja Lindell

Sesilja Lindell on Fokus Median visuaalinen suunnittelija, joka ilahtuu nähdessään esteettisesti oivaltavaa ja merkityksellistä muotoilua.