Mercedes-Benz Auto Bild Suomen palvelututkimuksen paras

Automyyjien kiinnostuksessa asiakkaista ja heidän tarpeistaan yhä parannettavaa.

Mercedes-Benzin nousua Auto Bild Suomen suuren palvelututkimuksen parhaaksi automerkiksi siivitti erityisesti se, että Mercedes-myyjät palvelivat asiakkaita muiden merkkien myyjiä paremmin erityisesti asiakaskohtaamisten alkuvaiheessa. Melkoinen osa autoliikkeiden asiakkaista kokee yhä edelleen, että myyjät eivät ole riittävän kiinnostuneita heistä ja heidän tarpeistaan seuraavan auton suhteen.

Valtakunnallinen Palvelu 1 -ostotutkimus toteutettiin nyt jo 18. kerran. Etukäteen koulutetut testiasiakkaat asioivat autoliikkeissä normaaliin tapaan asiakaspalvelua havainnoiden. Asioinnin jälkeen havainnot purettiin mitattavaan muotoon. Tutkimuksen toteutti Palvelu Plus Oy.

Palvelun osa-alueista positiivista kehitystä tapahtui erityisesti tarjouksen tekemisen osalta siinä, että tilanteita, joissa asiakas jäi kokonaan ilman tarjousta, oli vuotta 2021 selvästi vähemmän. Myös kaupan päättämisessä tapahtui positiivista kehitystä, ja erityisesti jatkotoimista sovittiin asiakkaan kanssa vuotta 2021 aktiivisemmin.

Auton käyttötarkoituksen kartoitus ei palautunut aiempien vuosien paremmalle tasolle. Asiakkaan vastaanottamisen osalta heikentyi asiakkaan saapumisen huomiointi. Koeajon tulosta heikensi hieman se, että koeajoautoja ei ollut tänä vuonna niin hyvin saatavilla kuin vuotta aikaisemmin – tämä johtui uusien autojen saatavuusongelmista ja pitkistä toimitusajoista. Saatavuusongelmat näkyvät todennäköisesti myös siinä, että asiakkaan kokemus myyjän myyntihenkisyydestä ja halukkuudesta tehdä kauppaa sai heikompia arvioita kuin vuotta aikaisemmin.

Merkkien välisen vertailun voittajaksi nousi Mercedes-Benz, joka vuonna 2021 sijoittui neljänneksi. Škoda oli viime vuoden tapaan toinen, ja saman sijan jakoi hienosti tulostaan parantanut Toyota. Eniten tulostaan paransi neljänneksi sijoittunut BMW, joka oli viime vuonna vertailun heikoin (sija 11).

Uusien autojen jälleenmyyjäketjujen ykköseksi nousi Rinta-Joupin Autoliike. Toisena oli Veho ennen Länsi-Autoa.

Käytettyjen autojen jälleenmyyjäketjujen parhaaksi arvioitiin Saka, toiseksi parhaaksi Rinta-Joupin Autoliike ja kolmanneksi sijoittui Veho.

Palvelu 1 -ostotutkimuksen tulokset kokonaisuudessaan ovat luettavissa tänään ilmestyneestä Auto Bild Suomen numerosta 12/2022.

Lisätietoja:

Pekka Kaidesoja, päätoimittaja, Auto Bild Suomi, puh. 040 595 0903,
sähköposti: pekka.kaidesoja@autobild.fi

Susanna Lindroos, asiakaspäällikkö, Palvelu Plus Oy, puh. 040 351 1658, sähköposti: susanna.lindroos@palveluplus.fi

www.autobild.fi www.palveluplus.fi

Pekka Kaidesoja

Päätoimittaja