Onnistuneen konseptiuudistuksen resepti

Blogi

Mediakonseptin uudistus on kuin täydellisen jälkiruoan valmistus. Ollakseen täyteläinen, kestävä ja herkullinen, täytyy oikeiden ainesosien olla kohdallaan.

Pohjimmiltaan yksinkertainen prosessi vaatii onnistuakseen oikeat ainekset, hyvän suunnitelman ja sopivan määrän hullua luovuutta. Tässä kerron seitsemän helpon askeleen kautta, mitä herkkuja jokaisen lehtialan uudistajan kannattaa ottaa idealistalleen.

1. Ripaus hullua luovuutta

Minkä tahansa projektin alussa kannattaa ideoiden antaa virrata valtoimenaan. Niiden hullujenkin. Kuka sanoikaan, että avokadosta ja pastasta ei voi syntyä mitään herkullista. Kaikista ideoista ei tule olemaan konkreettista hyötyä, mutta koskaan ei tiedä mikä pieni inspiraation rönsy saattaa johdattaa sen timanttisen idean luokse. Aloitan itse usein uudistuksen työpajalla, jossa hyödynnämme jotain luovaa ideointityökalua, kuten ideariihi-tekniikkaa tai kollaasiharjoitusta. Nämä auttavat pääsemään irti vanhoista ja kangistuneista ideoista ja herättelevät uusia tapoja ajatella.

2. Kantavat raaka-aineet

Yksinkertaiset perusmaut muodostavat parhaiden annosten salaisuuden. Kokatessa, kuten konseptia luodessakin on helppo innostua ja sekoittaa pataan kaikki kaapista löytyvät ainekset. Mutta tällöin tuloksena on usein sekava ja tympeä loppumaku. Parasta valita ne olennaiset ainekset ja keskittyä niihin. Toimiva konsepti ei voi tarjota kaikkea kaikille vaan pitää pystyä tunnistamaan, että mikä on oleellista. Ja valitse huolella, sillä konsepti on julkaisun selkäranka, ja hyvin onnistuessaan se on herkullinen kokonaisuus sekä tekijöille että lukijoille.

3. Tunne yleisösi

Kun suunnittelet kattausta, mietit, kuka annoksesi tulee syömään. Ovatko vieraasi perinteisten herkkujen ystäviä vai havittelevatko jatkuvasti uusia makuja? Onko kaunis ulkoasu yhtä tärkeä kuin täyteläinen sisus? Ovatko he valmiita ottamaan vastaan epätavallisiakin yhdistelmiä. Entä löytyykö joukosta ruokarajoitteita terveydellisistä tai kulttuurisista syistä? Kuten ruokailussa, myös lehden tai muun mediakonseptin työstössä yleisön mieltymykset, pelot ja vakaumukset muodostavat ne reunaehdot joiden sisällä pitää toimia, ellei halua loukata tai ärsyttää ketään. 

4. Yhdessä paremmin

Usein sanotaan, että mitä useampi kokki, sitä sekavampi soppa. Mutta mitä isommasta kattauksesta on kyse, sitä arvokkaampaa apu on. Vaikka joskus tuntuukin siltä, että kukaan muu ei osaa tehdä yhtä maukkaita mansikkaleivoksia tai yhtä kaunista Brita-kakkua kuin itse, voi olla että kaverilta löytyykin takataskustaan aivan nerokas uusi jälkiruoka joka yllättää tutun kattauksen ja hurmaa uusia jälkiruoan ystäviä. Millään julkaisulla kun ei ole yhtä tyypillistä lukijaa, on siis epärealistista odottaa, että yksi tekijä osaisi taikoa koko yleisön lumoavan lopputuloksen. Uskalla siis ottaa taitavia tyyppejä mukaan tekemiseen ja antaa uusille ideoille ääni ja arvo. Yhdessä tekeminen on myös sata kertaa hauskempaa kuin yksin pakertaminen ja uskallanpa väittää, että tekijöiden ilo heijastuu myös lopputuloksessa.

5. Hyvin suunniteltu on puoliksi leivottu

Mitä isompi kakku, sitä tarkempi on myös suunnitelman oltava. Aikataulu, työnjako ja konkreettiset tavoitteet ovat onnistumisen A ja Ö. Viikkokohtainen aikataulu, selkeät vastuualueet ja sopivin väliajoin pidettävät välitsekit sujuvoittavat paitsi itse projektia, ne ovat myös helppo tapa varmistaa, että kaikki tiimissä ovat samalla sivulla. Takkuileva kommunikaatio kun on harmillisen usean projektin kompastuskivi.

6. Viimeistely, kirsikkana kakun päällä

Juustokakku ilman hyytelöistä päällistä on usein aivan yhtä toimiva ja maukas kuin päällisen kera, mutta kuulaan keltainen aprikoosi-kuorrutus tekee kauniin, viimeistellyn ja loppuun asti harkitun luomuksen. Sama pätee myös konseptoinnissa. Kun projekti on mielestäsi loppumetreillä, kannattaa miettiä tarkkaan, että onko se jo nyt ”ihan hyvä” vai voiko sitä hioa vielä paremmaksi? Onko se toimiva, luettava, yhdenmukainen ja kaunis? Onko mukana kaikki tarpeellinen vai pitääkö vielä lisätä jotain? Tässä vaiheessa kannattaa myös ottaa testiyleisö mukaan maistelemaan lopputulosta, sillä pitkän prosessin loppumetreillä omat makunystyrät eivät enää ole terävimmillään.

7. Herkuttele lopputuloksella

Pitkä projekti on uuvuttava kokemus, mutta saatuasi sen valmiiksi, on syytä tuulettaa. Anna tunnustusta tiimillesi upeasta työstä ja taputa itseäsi olalle. Vaikka onkin todennäköistä, että joka ikinen yleisön jäsen ei kakusta hurmaannukaan, olet silti saattanut ison projektin onnellisesti maaliin. On siis aika nauttia!

Onko aika uudistua? Ota yhteyttä niin ideoidaan yhdessä!

Amanda Soila

Amanda Soila on Fokus Median konseptiuudistuksiin erikoistunut sisältöpäällikkö, joka inspiroituu Pinterest-resepteistä, kahvipöytäkirjoista ja askartelupajoista.