Pala kakkua – sisältömarkkinointi vaatii joskus yllättäviä taitoja

Blogi

Vaihtelu virkistää, tuumasi lääketieteellisiä sisältöjä työkseen pyörittelevä sisältöpäällikkö tuottaessaan marjatuotteita mainostavan advertoriaalin pika-aikataululla.

Silloin tällöin me Fokus Media Sisu -yksikön osaajat saamme tilaisuuden hypätä kotvaseksi mukaan ihan toiseen maailmaan kuin minkä kanssa yleensä aherramme. Allekirjoittaneelle tämä hetki koitti, kun Fokus Media sai pyynnön tehdä Biokialle heidän maistuvia marjatuotteitaan esittelevän advertoriaalin. Niille kelle ei sana ole tuttu, advertoriaali on maksettu lehti-ilmoitus, joka näyttää mahdollisimman paljon journalistiselta jutulta. Tällä kertaa ilmoitus oli tarkoitus julkaista ainakin Koti ja Keittiö -lehdessämme.

Yhteisesti sovitut speksit

Toivottu lopputulos sovittiin yhdessä asiakkaan tuotepäällikkö Minna Anttosen kanssa. Ripeästi pidetyssä palaverissa päätettiin, että advertoriaalissa korostetaan Biokian marjatuotteiden hyödyntämistä kotileivonnassa.

Visioimme yhdessä, että Biokian nettisivujen reseptien upea mustikka-valkosuklaajuustokakku olisi advertoriaalin keskiössä ja sen kuvassa tavoiteltaisiin ”juhlapäivän aamun kakun koristeluhetkeä.” Visuaalinen suunnittelijamme Sesilja Lindell loi upean dummyleiskan eli visualisoidun ehdotuksen siitä, millaista lopputulosta tavoiteltaisiin.

Aikataulu osoittautui kuitenkin tiukaksi. Onneksemme saimme kuvauksen sovituksi lähiviikoille kokeneen helsinkiläisen ruokakuvaajan Laura Riihelän studiolle. Ruokatoimittajan käyttäminen ei ollut tällä kertaa aikataulullisesti mahdollista, mutta uskoin monitaitoisena tuottajana ja ruoanlaitosta pitävänä Martta-järjestön jäsenenä kykeneväni valmistamaan kakun itse.

Lopullisen kuva-asetelman hiontaa studiolla

Tuumasta pikaisesti toimeen

Kuvauspäiväksi valikoitui maaliskuinen maanantai. Se tarkoitti käytännössä sitä, että kakun tulisi olla kaikessa komeudessaan valmiina jo aamupäivällä. Koska ihastuttavien marjaisten kerroskakkujen leipominen öiseen aikaan ei kuulu vahvuuksiini, varasin koko edeltävän sunnuntain leipomisvalmisteluihin.

Luin reseptiä ja kertailin sen eri vaiheita monta kertaa. Asiakas oli lähettänyt meille Biokian marjajauheita ja -mehutuotteita. Muut ainekset hankin hyvissä ajoin.

Saapuipa sitten sunnuntai ja minun konditoriapäiväni. Aloitin rauhallisesti, reseptiin jatkuvasti palaten ja sitä tarkalleen seuraten, etten vain onnistuisi sössimään yhdessäkään työvaiheessa. Aikaa kului, mutta kakku alkoi valmistua osanen kerrallaan. ”Onneksi valitsimme tehdä kuvauskakusta sen version, jossa valkosuklaa- ja mustikkatäytteet ladotaan kerroksittain eikä tuota, missä se valkoinen osuus on mustikkatäytteen sisällä”, ajattelin. Siihen en olisi kyennyt.

Sunnuntai-iltana saatoin hetkeksi huokaista helpotuksesta, kun kakku ilmeisen onnistuneena lepäsi hyvin suojattuna jääkaapissamme.

Ruokakuvauksiin erikoistunut kuvaaja Laura Riihelä kurkkaa, miltä kuva näyttää.

Kuljetus kaverin kanssa

Olin rekrytoinut yhteistyökumppanimme freelancetoimittaja Johanna Paasikankaan kuvausmalliksemme, ja myös kaveriksi kakun kuljetukseen. Ajomatka ei ollut pitkä  – vain nelisen kilometriä – mutta en voinut ottaa riskiä, että vaivoin ja pieteetillä leivottu kakku kaatuisi ajaessani autoa. Lähdimme liikkeelle kakkua kuin kuningatarjalokiveä varjellen. Varoin töyssyjä säntillisesti, ja Johanna nosteli kakkukupua säännöllisesti tien pumpseja vastaavasti.

Lopulta oltiin perillä kuvaustudiolla! Kakku vahingoittumaton! Tuuletuksia!

Studiolla koristelimme kakun vielä näteillä syötävillä kukilla sekä tuoreilla marjoilla. Tästä eteenpäin kaikki sujui kuin tanssi, ja kuvausta oli kerrassaan mainiota seurata. Valmis kuva kakusta oli juuri sellainen kuin olimme suunnitelleetkin: heleä, kaunis ja täynnä kevään valoa sekä juhlapäivän odottavaa tunnelmaa.

Kakku oli muuten jokaisen sitä maistamaan päässeen mielestä erittäin hyvää. Suosittelen kaikkia kokeilemaan, vaikka ihan samaa reseptiä, mihin tahansa kodin juhliin. Rohkea rokan syö ja pian myös palan kakkua!

  

Asiakkaan kommentti

"Tämä oli vauhdikas projekti: meidän päässä idea ilmoituksesta syntyi tosi viime tipassa, mutta hienosti ottivat Susanna ja Sesilja koppia toteutuksesta. Tarvittiin vain lyhyt starttipalaveri, jossa yhteinen näkemys löytyi nopeasti ja parissa viikossa minulla oli hyväksyttävänä juuri toivotunlainen ilmoitusaineisto – ja aivan syötävän suloinen kakkukuva!" – Minna Anttonen, Tuotepäällikkö / Biokia

Lopussa kiitos seisoo. Kaunis kuva viehkeästä ja suloisesti koristellusta kerroskakusta.

 

Susanna Marklund

Susanna Marklund on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri. Työssään Fokus Media Sisun sisältöpäällikkönä hän tuottaa Orion Pharmalle lääketieteellisin aiheisiin paneutuvia sisältöjä terveydenhuollon ammattilaisille, erityisesti lääkäreille. Susanna on myös innokas kotikokki, jonka bravuureihin ei tähän mennessä ole kuulunut suussa sulava kerroskakku.